Home Infra - sauna
Infra – Sauna
Deze cabine is uitgerust met een infra – rood systeem of een Finse Sauna, beide indien gewenst met kleurentherapie en geurtherapie. Er is ook de mogelijkheid om eigen muziek mee te nemen.
Bij infra – rood huurt men de cabine een uur af waarbij de duur in de cabine 30 minuten bedraagt, met een maximum van 40 minuten.
De temperatuur bedraagt hier 70°.
Alvorens de cabine in te gaan moet men zich eerst douchen.
Dit heeft een maximum van 1 sessie per dag.
Men mag ook geen infra – rood combineren met een zonnebeurt op 1 dag.
Dit kost 20€ voor een uur.
Bij de Finse Sauna huurt men de cabine 2 uur of 3 uur af naargelang de sessie’s. Men mag maximum 3 sessie’s doen.
De temperatuur bedraagt hier 100° met een maximum van 110°.
Alvorens de cabine in te gaan moet men zich eerst douchen.
Dan doet men een sessie van maximum 15 minuten. Even douchen en een rustperiode inlassen van ongeveer een 15 tot 20 minuten.
Hierna kan men de cyclus herhalen.
Indien men de luchtvochtigheid wil laten toenemen, mag men maar maximum 2 lepels water op de stenen gooien.
De luchtvochtigheid moet 10 tot 20% bedragen.
Dit kost 40€ voor 2 uur of 55€ voor 3 uur.
Inbegrepen in de prijs:
Handdoeken, badjas,  verwelkomdrank, verwelkomhapjes.
Er is steeds de mogelijkheid om een hapjesschotel bij te bestellen.
Frisdranken, champagne en wijnen zijn steeds te verkrijgen.
Openingsuren Infra – Sauna:
Maandag tot vrijdag: 10 uur tot 21.30 uur
Zaterdag: 9 uur tot 17.30 uur.
Zondag: gesloten.
INFRA – ROOD
Wat is infrarood?

1. Het principe
Infrarood verwijst naar de elektromagnetische golven waarvan de golflengten tussen zichtbaar licht en microgolf liggen. Afhankelijk van zijn golflengten, kan infrarood verder verdeeld worden in IRA close-range ( korte golf ), IRB mid-range ( midden golf ), en IRC long wave ( lange golf ).
Mensen nemen licht waar wanneer elektromagnetische straling met een golflengte tussen 750 en 400 nanometer het oog bereikt. Infrarood betekent 'onder het rood', omdat de frequentie van infraroodstraling iets lager ligt dan die van het rood. Alle lichamen zenden infrarode straling uit. De golflengte daarvan is afhankelijk van de temperatuur. Vaste lichamen zenden een continu spectrum uit. De korte golf stralers zijn gemakkelijk te onderscheiden van de andere omdat men hier te maken heeft met het zichtbare deel binnen het spectrum.
IRC ( lange golf ) heeft de” langste "golflengte en de hoogste efficiëntie van deze drie. Infrarood is een type van warmte dat wordt veroorzaakt wanneer onze organismen energie uitoefenen. Het infrarood in onze cabine is dat van het lange golf type omdat deze vorm van infrarood tot een veel aangenamere warmte leidt dan die in korte golf sauna's. In onze cabines gebruiken de infrarode stralers 20% van hun energie om de lucht te verwarmen, de resterende 80% wordt rechtstreeks aan het lichaam afgegeven. Dat is ook de reden dat bij een veel lagere temperatuur een groter rendement verkregen word.


Terwijl het lichaam zich ontspant in de infraroodsauna, begint het in feite zeer hard te werken. Aangezien de bloedsomloop stijgt, begint het lichaam te transpireren om te koelen, en verliest zo transpiratievocht en begint calorieën te verbranden. Pijnlijke spieren zullen sneller herstellen dankzij de grote hoeveelheden zuurstof rijk bloed dat door het lichaam stroomt, dat intussen ook het immune systeem van het lichaam verbetert. De drainage van giftige materialen wordt versneld als resultaat van de verhoogde bloedsomloop en het heftig transpireren. Levering van het aan zuurstof rijke bloed helpt om het natuurlijke evenwicht van het lichaam te herstellen, dat in een mooie, zachtere huid resulteert. Bij regelmatig gebruik van de infrarood cabine is bewezen dat men positieve gevolgen constateert voor vele verschillende vormen van pijn aan spieren en gewrichten. Ook enkele huidaandoeningen zoals psoriasis, eczema en acne kan bij regelmatig gebruik stabiel gehouden worden of zelfs verbeteren omdat het intensieve zweet toxine van de diepste lagen van het lichaam verdrijft.
2. De veiligheid van infrarood.
Het belangrijkste aan een infraroodsauna is dat men met een veilig gevoel kan genieten van het saunabaden.
Wanneer we de verschillende golflengten van ieder type straler bekijken kan men stellen dat voor het gebruik in de compacte infraroodcabines de IR-C stralers de veiligste zijn.

Als we de korte golf stralers bekijken, hier is toch wel enige voorzichtigheid geboden. Deze stralers op zich zijn meestal wel veilig maar het gebruik hiervan kan onveilig worden wanneer ze op een foutieve manier gebruikt worden, en hier gaat het wel eens mis. Het eerste verschil dat meteen opvalt is dat men bij korte golf steeds oogbescherming moet dragen. Wat ook zeer belangrijk is aan dat type van straler is dat men nooit langer dan 15 minuten word blootgesteld aan de straling. Vele gebruikers en eigenaars van saunacomplexen hebben hier echter geen weet van of denken dat het wel geen kwaad zal kunnen…
Wat ook beweerd wordt van de korte golf stralers, voor particulier gebruik zijn deze niet geschikt, wel onder medische begeleiding. Een geneesheer of therapeut weet meestal wel hoelang op een veilige manier en op welke frequentie gebruik kan gemaakt worden van IR-A straling.
De Europese wetgeving betreffende het gebruik van infraroodstralers is voorlopig nog onbestaande, met andere woorden, iedere fabrikant bouwt stralers in naar keuze.
3. Het gebruik van de infraroodsauna
Het gebruik van de infraroodsauna begint in feite voor het saunabaden. De beste resultaten krijg je namelijk wanneer vooraf even een douche of bad genomen word. De infraroodsauna heeft een zeer korte opwarmtijd van ongeveer een 15 tal minuten, deze opwarmtijd wordt dan meestal benut om even te douchen, zo kan je wanneer je uit de douche komt onmiddellijk de infraroodsauna in. De beste resultaten krijg je wanneer je vanaf een lage temperatuur stelselmatig de temperatuur laat oplopen tot de gewenste ingestelde temperatuur. Na een 10 tal minuten zal het lichaam heftig beginnen te transpireren, nu worden in het lichaam een aantal processen op gang gebracht om zich van warmte te ontdoen. De hartslag zal sneller worden waardoor er meer zuurstof rijk bloed door de aderen stroomt. Ook worden allerlei giftige stoffen mee afgevoerd door het heftig transpireren. Het vochtverlies in een  infraroodsauna bestaat uit 80% vocht en 20 % vetten. Op deze manier worden bij een infraroodsauna ook effectieve calorieën mee verbruikt en niet enkel vocht.
Wanneer het saunabaden afgelopen is, laat men het lichaam terug rustig aan wennen aan de lagere temperatuur buiten de sauna. Als het lichaam zich terug heeft aangepast aan de omgevingstemperatuur kan je opnieuw een aangenaam bad of douche nemen, dit hoeft in tegenstelling tot het traditionele saunabaden niet met koud water te zijn, maar gewoon een warme aangename douche of bad. Het is niet aangewezen een zonnebeurt en een infrarood beurt te combineren op 1 dag.
Medisch
Dit gedeelte heeft zeker niet tot doel om enige medische informatie te verstrekken. De vermelde items zijn louter tot stand gekomen door ervaringen met klanten die bij ons de infraroodsauna gebruikten en ons nadien spontaan vertelden over hun ervaringen met infrarood.

1. Spieren en gewrichten
Spierpijn ontstaat vaak na een ongewone inspanning waaraan uw spieren niet gewend zijn. Dit soort spierpijn kan je in principe best behandelen met ijs in de beginfase en later met warmte.
Wanneer de pijn meermaals of zelfs altijd voelbaar is, zal er met warmte zeker een positief effect optreden. Hier kan een warmtebehandeling met infrarood zeker een ideaal hulpmiddel worden.
Zeker bij het behandelen van chronische pijn, zoals stijve nek, onderrug problemen of schouders die vastzitten zal het belangrijker zijn om frequenter te gaan verwarmen met “lange golf infrarood” dan om dieper in de spier te gaan met “korte golf Ir”.



2. Reuma
Omdat reuma eerder een verzamelnaam is voor verschillende soorten van pijn moet ieder afzonderlijk probleem apart bekeken worden in samenspraak met een behandelend arts.
Wat wij wel ondervonden hebben in onze ervaringen met klanten die met ernstige reuma klachten geconfronteerd werden, is toch dat er een zekere verlichting van pijn optreed bij regelmatig gebruik van de infraroodsauna. Genezen doe je er zeker NIET van, verlichten van pijn wel.
De meeste mensen zijn dan ook al zeer blij en ervaren dit als een ware verbetering.

3. Huid
Wat betreft de huid kunnen we wel stellen dat zelfs al na één saunabeurt de huid er al beter uitziet en zachter aanvoelt. Door het hevig transpireren in een infraroodsauna wordt de huid immers zeer diep gereinigd, zo diep zelfs dat achtergebleven vuilophopingen in de poriën worden uitgescheiden. Omdat vele problemen aan de huid veroorzaakt worden door kleine vuiligheden zal door het gebruikmaken van de infraroodsauna een zichtbare verbetering optreden.
Ook uit ervaringen met klanten weten wij intussen dat zelfs bij lichte psoriasis er een positieve evolutie zich kan voordoen.
FINSE SAUNA
Het precieze ontstaan van de sauna is niet bekend. Bekend is dat de sauna al werd gebruikt door de antieke Indiërs, de Scythen en in de antieke Griekse cultuur.
In de Middeleeuwen was de sauna in heel Europa verbreid en werd als de belangrijkste mogelijkheid om je te reinigen gezien. In de meeste landen is de sauna daarna in onbruik geraakt. Omdat men naakt is en vaak de geslachten ook nog bij elkaar zitten bestreed de Kerk de sauna als een bron van 'zedeloosheid'.
In Europa is in Finland de saunacultuur het beste behouden gebleven en verder ontwikkeld.
Een bezoek aan een sauna is vooral voor lichamelijke ontspanning.
Daarnaast menen voorstanders van saunagebruik dat er ook een positieve invloed van uitgaat op de gezondheid. Wetenschappelijk is een dergelijk effect van de sauna echter nooit aangetoond.
Tijdens een saunabad wordt de lichaamstemperatuur verhoogd tot wel 39 °C. Het lichaam reageert daarop door te gaan zweten. Het doel van het zweten is om de temperatuur van het lichaam weer omlaag te brengen, doordat warmte wordt afgevoerd. Dit heeft verschillende positieve gevolgen.
Als gevolg van de warmte met aansluitend de koude douche ontspannen de spieren en wordt gezorgd voor verlaging van de bloeddruk, verbetering van de bloedcirculatie, de stofwisseling en de ademhaling. Bovendien verhoogt het het welzijn.
Sauna is goed voor de huid en vertraagt de veroudering van de huid. In een sauna worden de bloedvaten vergroot; de doorbloeding van de huid neemt toe. Bij de afkoelfase verkleinen zich de bloedvaten, waardoor ze getraind worden (vergelijk ook met het effect van wisselbaden bij een zwelling).
Het lichaam wordt zeer grondig gereinigd. Oude en dode huidcellen worden makkelijker verwijderd. Bij een zeer droge huid wordt de structuur door het opnemen van water en het activeren van de zweetcellen verbeterd.
Een sauna is niet hetzelfde als een stoombad, waarbij lagere temperaturen en een hogere luchtvochtigheid heersen. In een stoombad, kruidenbad of bubbelbad warm je echter wel evenveel op als een sauna. De warmteoverdracht is alleen anders.
Regels voor de sauna
Zweedse sauna
In tegenstelling tot de vele regels, die in de meeste sauna's worden opgehangen, zijn er maar weinig echte regels voor een geslaagd saunabad.
  1. Een goede constructie en uitvoering van de sauna is belangrijk.
  2. Een goede verwarming van de sauna. Het beste is 75°C tot 100°C.
  3. Een relatieve luchtvochtigheid van 10 tot 20%.
  4. Een goede ventilatie.
  5. Je moet leren om een aangenaam saunabad te kunnen nemen. Wat een goed saunabad is, is voor iedereen individueel te bepalen.
Een belangrijke etiquetteregel in de sauna is dat de deur zo kort mogelijk open dient te zijn wanneer iemand binnenkomt of vertrekt, omdat anders de hete lucht zeer snel afkoelt wat voor de andere saunabezoekers onprettig is.
Hoe verloopt een saunabezoek
Dit is een generiek voorbeeld:
Voorbereiding
  • Toiletbezoek
  • Uitkleden
  • Douchen
  • Afdrogen
Saunaritueel
  • Saunabad (afhankelijk van de ervaring en omstandigheden maximaal zo'n 15 minuten)
  • Tot rust komen in de buitenlucht
  • Afkoelen met koud water (zie het afkoelritueel)
  • Minimaal 15 minuten rust alvorens een volgend saunabad te nemen

Afkoelritueel
Het afkoelen is een belangrijk gedeelte van een saunabad en dient niet overgeslagen moeten worden. Wanneer er onvoldoende wordt afgekoeld kan o.a. hoofdpijn ontstaan. Bij het afkoelen dient koud water van 8° a 10° C. te worden gebruikt.
Hoe ziet een sauna eruit
Centraal in de sauna is de verwarming. Dit kan in de vorm van een houtgestookte kachel zijn, maar veelal is dit een elektrisch exemplaar. Boven de kachel is een hoeveelheid stenen te vinden die opgewarmd worden. Bij een opgieting wordt er water met op deze hete stenen geschept zodat dit vrijwel direct verdampt tot stoom. De stenen en kachel zijn zeer heet. Dus enige voorzichtigheid is geboden, zeker wanneer de saunavloer door water glad is geworden. Doe daarom maximum 2 lepels water op de stenen. Rondom de kachel bevinden zich tegen de wanden houten banken op diverse hoogte. Het is koeler op de onderste banken en warmer op de bovenste banken. De saunaruimte is spaarzaam verlicht, zodat een rustgevende omgeving wordt gecreëerd. Aan de wand zijn verdraaibare zandlopers gemonteerd die je kunt gebruiken om zodoende een idee van de verstreken tijd gedurende het saunabad te hebben.
Gedrag in een sauna
Behoudens in stiltesauna's is het toegestaan te praten, echter medesaunabezoekers zullen het waarderen wanneer hen dit niet stoort. Een saunabezoek wordt door velen ook gewaardeerd voor het tot rust komen.  Omwille van hygiëne is het vereist een (groot) badlaken mee te nemen om zodoende het zweet vanaf het gehele lichaam op te kunnen vangen. Dus ook de voeten dienen op het badlaken te rusten en niet op de saunabanken.
Opgieting
De luchtvochtigheid in een sauna wordt geregeld door water op het verwarmingsapparaat (oorspronkelijk: op de hete kolen of stenen) te gieten. De temperatuur neemt hierdoor iets af, maar de luchtvochtigheidsgraad, die in een saunacabine van nature erg laag is, wordt flink verhoogd. Gevolg is dat de gevoelstemperatuur plotseling sterk toeneemt.
In Finland is dit een gewoon procédé, dat löyly wordt genoemd. In België krijgt het langzaam maar zeker ook gestalte, vaak onder de Finse naam of het Duitse aufguss - waarmee vaak het omringende ritueel wordt aangeduid, dat in sommige sauna's tegenwoordig (2008) een hele show aan het worden is. In Finland is zo'n ritueel niet nodig, omdat löyly/aufguss als een standaardonderdeel wordt beschouwd.

Trivia
  • Finland heeft meer dan 3,7 miljoen sauna's op 5,2 miljoen inwoners.
  • Zuid-Korea is ook een land van saunaliefhebbers
  • In de meeste landen is de sauna strikt gescheiden voor mannen en vrouwen. Dit geldt ook voor openbare sauna's in Finland. In Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Nederland en Vlaanderen zijn de meeste openbare sauna's gemengd.
  • In Scandinavië spreekt het vanzelf dat men in een sauna naakt is - wie zwemkleding draagt wordt besmuikt bekeken. Ook in Nederland is naakt de regel. In andere landen kunnen andere regels gelden.
  • Veel oudere Finnen zijn in een sauna, die uiteraard op dat moment niet werkte, geboren. De hygiëne is perfect in een sauna.
  • Volgens de Finnen is de beste sauna de rooksauna. Deze sauna wordt met houtvuur gestookt. Als de sauna warm is gaat het vuur uit en wordt de ruimte geventileerd. De binnenkant van de sauna is dan ook zwart, zodat je moet oppassen om het roet niet op je lichaam te krijgen.
  • Philip Pieters werd als jongste deelnemer winnaar van het eerste NK Sauna Zitten in oktober 2007. Hij bleef 18 minuten en 43 seconden zitten in een saunacabine met een temperatuur van minimaal 104 graden Celsius.
KLEURENTHERAPIE
Kleurentherapie of chromotherapie is een alternatieve geneeswijze die ervan uit gaat dat kleuren en licht gebruikt kunnen worden om een verstoorde energiebalans te herstellen en daarmee klachten te verhelpen. De onbalans zou veroorzaakt kunnen zijn door zowel fysieke, psychologische, emotionele, geestelijke als spirituele oorzaken.
In combinatie met de heilzame kenmerken van een infraroodbehandeling  of Finse Sauna wordt de kleurtherapie als zeer rustgevend ervaren.

Rood:
Staat voor levenskracht 
Aangewezen bij zenuwaandoeningen, artritis.

Blauw:
Geeft rust, vertrouwen, ambitie en stimuleert de creativiteit. Werkt  pijnstillend, geeft een verkoelend effect in de sauna en wordt aangeraden bij ademhalingproblemen en reuma.

Groen:
Harmonie, kalmte, liefhebben. Wordt gebruikt bij hartproblemen, hooikoorts, griep, verkoudheid.

Geel:
Blijdschap, geluk, wilskracht en energie. Aangewezen bij suikerziekte, nier en leverproblemen, ogen en keel.
Violet:
Mentale kracht: Voor de behandeling van zenuwaandoeningen, artritis.

 


Designed by BollenPc.